יום רביעי, 9 במאי 2012

תוכנית האב לאיכות הסביבה יוצאת לדרך


מטה יהודה בשנת איכות הסביבה: תוכנית האב לאיכות הסביבה יוצאת לדרך
פורסם באתר בתאריך: 08/05/2012
בשנה שהוגדרה על ידי ראש המועצה משה דדון כשנת איכות הסביבה מתגבשת במטה יהודה תוכנית אב להפחתת פסולת והגברת המחזור * עיקרי התוכנית: הצבת מתקני אצירה, תכנון מערך הפינוי, התאמה לאופי הרשות ופעולות הסברה וחינוך * דדון: "המועצה מחויבת לקידום ערכי איכות הסביבה"

בשנים האחרונות חלו בחברה ובמשק הישראלי תמורות המחייבות הגדרה עדכנית ומחודשת של כלי הניהול ופיתוח המרחב הכפרי המרכז את עיקר הקרקעות במדינה. ואכן, קידומן של תוכניות אב לפיתוח בר-קיימא מיועדות לשקף מדיניות ותפיסה ערכית של המועצות האזוריות.

"הכרזה" ציבורית ומקצועית המכירה בפיתוח בר-קיימא כתפיסה מובילה משליכה על דפוסי תכנון, פיתוח ועשייה במכלול תחומי החיים. הכנתה של תוכנית אב לאיכות סביבה מיועדת לספק למועצה כלים אופרטיביים שיאפשרו את מימושה של מדיניות זו הלכה למעשה.

לאור דברים אלה, אותם מנחיל ראש המועצה משה דדון מאז היבחרו בצוותי העבודה השונים במועצה, מגבשת המועצה ויחידת 'שורק', היחידה האזורית לאיכות הסביבה, תוכנית אב להפחתת פסולת והגברת המחזור בכל רחבי המועצה.

דדון הכריז על 2012 כעל שנת איכות הסביבה במועצה. ברוח זו יצאה התוכנית לדרך, במימון המשרד להגנת הסביבה, שמתקצב תכנון וביצוע של תוכניות אב למחזור לרשויות מקומיות.

לאחרונה גיבשה המועצה תכנית אב מפורטת, בשלוש רמות: בית אב, יישוב ומועצה. התוכנית, הנמצאת כעת בידי אגף שיפור פני הכפר והסביבה בראשותו של יוסי משה, מתארת בפירוט אלו פחים יוצבו ברחבי מטה יהודה וכיצד יתבצע סבב הפינוי של חומרי הפסולת השונים. המשרד להגנת הסביבה מימן את הכנת התכנית המפורטת, שכוללת, בין היתר, נתונים על המצב הקיים כגון מאפייני פסולת ותחזיות גידול בכמויות.

עיקרי התוכנית: הצבת מתקני אצירה (מיכלי אשפה והביתנים להצבתם), תכנון מערך הפינוי, התאמה לאופי הרשות, פעולות הסברה וחינוך, לוח זמנים לביצוע, סכום עלות התוכנית והסיוע הנדרש לכל אחד מהמרכיבים.
כל המידע ימופה באמצעות מערכת GIS לניהול נתוני מתקני האצירה המשמשת את הרשות לבחינת תשתיות האצירה (מיכלי האשפה והביתנים להצבתם) ובדיקת התאמה ופתרונות להפרדה במקור לזרם רטוב ויבש.

במועצה מסבירים, כי המערכת הינה מערכת מידע ממוחשבת המאפשרת ניהול, אחזור וניתוח מידע גיאוגרפי תוך שילוב תכנים ממספר שכבות מידע, המבוססות ברובן על מערך מיפוי. מערכות מסוג זה משמשות גורמים רבים, ובהם משרדי ממשלה, מכוני מחקר, נותני שירותים, חברות משלוחים, מתכנני ערים ותשתיות ועוד. למערכות אלה יתרון בפישוט והמחשה של תופעות מרחביות והעלאת חלופות יעילה למקבלי החלטות.

משה דדון, ראש המועצה האזורית מטה יהודה, מסר השבוע כי תכנית האב מגלמת בתוכה את ערכי הקיימות שמקדמת המועצה בכל הרבדים ומהווה נדבך נוסף בפעילות הרבה ברחבי מטה יהודה. "המועצה מחויבת לקידום ערכי איכות הסביבה. אנו פועלים לקיומה של מועצה אזורית מטופחת ומתוחזקת היטב ומטמיעים את ערכי איכות הסביבה במגוון תחומים באמצעות אכיפה ופיקוח, שילוב תכנים ירוקים במוסדות החינוך החל מהגיל הרך, פינוי הפח ליד הבית ומחזור רוב הפסולת בקרבת הבתים. איכות סביבה זה איכות חיים".

לכתבה המלאה >>

שלכם 
ראש המועצה מטה יהודה