יום רביעי, 18 בינואר 2012

הישג אדיר למטה יהודה


הישג אדיר למטה יהודה
פורסם באתר המועצה האזורית מטה יהודה בתאריך: 17/01/2012
פרויקט הכפר האקולוגי  ארכיאולוגי בעין הרים הצליח להרשים ועדה של 16 שופטים בדרך לבחירתו כאחד משמונה עשרה יוזמות לימודיות הראויות לפרס 'רקאנטי - צ'ייס - רש"י'. ראש המועצה משה דדון: "הכפר מהווה דוגמא ומופת ללימוד יצירתי וחוויתי, תוך חיבור בין עבר להווה והטמעת ערכים באופן מעורר השראה"

בבית הספר עין הרים קיבלו השבוע בהתרגשות רבה את ההודעה על זכייתו  של פרויקט הכפר האקולוגי ארכיאולוגי בפרס 'רקאנטי - צ'ייס - רש"י' שנועד לעודד דפוסי עבודה של יזמים במערכות השכלה וחינוך. בחמש השנים האחרונות נבנה הכפר בהדרגה על ידי צוות המורים והתלמידים תוך מתן דגש לאקלים הבית ספרי וללמידה חווייתית של מקצועות הליבה באופן מקדם הישגים. את הפרויקט מוביל צוות חינוכי שכולל את ד"ר דפנא צוקרמן מורה לארכיאולוגיה, דליה יחזקאלי מורה ומנחה למדעים וחזי קירשברג מורה לחקלאות. "בכל שנה מוגשות 6000 מועמדויות לזכייה בפרס מתוכן נבחרות 18 יוזמות חינוכיות בלבד", סיפרה השבוע דליה יחזקאלי והוסיפה: "הקריטריונים לקבלת הפרס מאוד נוקשים. עמדנו לבחינתה של וועדה בת 16 שופטים שבחנו באופן מעמיק את היוזמה, הגיעו לכפר האקולוגי וצפו מלמעלה על הפעילות בכפר ללא ידיעתנו. ביום חמישי האחרון כאשר הודיעו לנו על קבלת הפרס חשנו התרגשות עצומה וגאווה גדולה. לאורך כל הדרך האמנו שנזכה. מי שרואה את האור בעיניים של התלמידים שמגיעים לכאן ליום לימודים אחת לשבוע מבין עד כמה התוכנית מחוללת שינוי אמיתי בחינוך".

משה דדון ראש המועצה האזורית מטה יהודה בירך את בית הספר עין הרים על הזכייה ואמר כי "הכפר מהווה דוגמא ומופת ללימוד יצירתי וחוויתי, תוך חיבור בין עבר להווה והטמעת ערכים באופן מעורר השראה. הזכייה של הפרויקט ב'עין הרים' הינו נדבך נוסף ומשמעותי בשרשרת של הצלחות חינוכיות בבתי הספר שלנו. אנו גאים במערכת חינוך פורצת דרך שיש לנו כאן במטה יהודה. נמשיך להשקיע בכל פרויקט שיעודד חשיבה מחוץ לקופסא ויצעיד את תלמידי מטה יהודה קדימה".

על הפרויקט

תלמידי כיתות א'-ו' בבית הספר עין הרים, מורים ואורחים מן החוץ מגיעים לכפר האקולוגי ארכיאולוגי ועורכים במקום פעילויות רבות: מעבדים תוצרת חקלאית בשיטות מסורתיות, קולעים סלים, יוצרים וצורפים כלי חרס ומייצרים רצפות פסיפס, מפיקים שמן מהזיתים המקומיים ומייבשים ענבים לתעשיית צימוקים, קוצרים תבואה, טוחנים קמח ואופים לחם מלא וכן מתמחים בפיתוח תרופות, בשמים ותה מיוחד מצמחים הגדלים בסביבה. צוות הכפר מחנך את התלמידים לערכים חברתיים, תרבותיים ורב תרבותיים תוך שימור משאבי הטבע וחיזוק הקשר של התלמידים אל החי והצומח. הסביבה נבנתה בחמש השנים האחרונות על ידי התלמידים, מה שהופך אותה למשאב לימודי יקר ערך. בין היתר עוסקים התלמידים בניקיון שטחי בור, הקמת טרסות ומתקנים מאבני לקט, תכנון אגירת מים והשקיה חסכונית, ארגון ושיטות עבודה, הערכה כמותית לרכישה של חומרי בניה, חישוב כמות לבנים הדרושה לבניית מבנה, איטום וקרוי נכון של מבנים וחיפוש פתרונות הגנה על בעלי החיים. הכפר בנוי מחומרים שאינם מזיקים לסביבה: בית עשוי עץ מקומי, בית מלבני בוץ, בית אבן ואוהל חופרים ארכיאולוגי. התלמידים מטפחים את בוסתן עצי הפרי, ערוגות הירק ופרחי העונה, שדה חיטה ושעורה וגן צמחי מרפא ותבלין. הכפר מארח קבוצות למידה שונות מישראל ומחו"ל (אינדיאנים מדרום אמריקה, אפריקאים מקניה ובני נוער מגרמניה) מתוך רצון ללמוד וללמד אחרים. רק לאחרונה התקבלה פניה ממכללת 'דוד ילין' לשיבוצם של 120 סטודנטים שיעבדו בכפר לצורך למידה לא קונבנציונאלית. בבית הספר הוסיפו: "זו ההזדמנות שלנו להודות לראש המועצה משה דדון שתמך בנו והזרים משאבים לעבודה מיום כניסתו לתפקיד מה שמאפשר לנו להקנות לתלמידים ערכים חברתיים ולימודיים כאחד". במסגרת ימי הלימוד בכפר עוסקים התלמידים בחקר ארכיאולוגי על החיים בכפר בעקבותיו הם שותלים גן ירק ומכינים בישולי שדה, מרקים ולחמים מהצמחים בכפר.  כל זאת תוך הטמעת ערכים של קיימות וחיסכון ובהתייעצות מתמדת עם התלמידים.

על הפרס

הפרס הינו פרי יוזמה של אנשים מקהילת העסקים, העוסקים בהתנדבות בענייני חינוך וחברה ושל קרן הפעילה בתחומי החינוך והרווחה בישראל.....





שלכם
ראש המועצה
משה דדון