יום שלישי, 18 ביוני 2013

עצירת ההרחבות פוגעת בתקציב המדינה


בימים אלה, בהם הגירעון הממשלתי ודיוני התקציב מאיימים להשבית את חיינו, עולה בעיניי התהייה, כיצד ייתכן שממשלה המבקשת לצמצם גירעון של 42 מיליארד שקל, מונעת במו ידיה הכנסה ישירה של כשני מיליארד שקל מבנייה ונדל"ן ועוד מאות מיליוני שקלים מהכנסות עתידיות.
 
השכם וערב אנו שומעים על מחסור בדירות במרכז הארץ, בזמן שאלפי יחידות דיור במועצה האזורית מטה יהודה תקועות בשל החוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות.
 
לאחרונה הגישה המועצה עתירה לבג"ץ בדרישה שיורה על שינויו של החוק, הנועד להסדיר את פעולתן של ועדות קבלה ליישובים קהילתיים קטנים המונים לכל היותר 500 בתי אב, ובכלל זה הרחבות קהילתיות של קיבוצים, מושבים שיתופיים, מושבי עובדים וכפרים שיתופיים, ולעגן בחקיקה את דרכי הביקורת על החלטותיהן של ועדות קבלה.
 
ואולם, החוק מבחין בצורה שרירותית בין ישובים קהילתיים בנגב ובגליל ליישובים קהילתיים אחרים, מה שאינו מאפשר ליישובים שאינם בנגב או בגליל (כגון במטה יהודה) לקיים ועדות קבלה כפי שהיה מקובל זה עשרות בשנים.
 
כלומר, החוק הבחין בין סוגי הקשרים האישיים השוררים בין חברי אגודות שיתופיות זהות, אך ורק על בסיס שונות גיאוגרפית שרירותית של מקום היישוב. מדובר בהבחנה בעייתית ולא חוקתית, הפוגעת בחופש ההתקשרות ובחופש ההתאגדות וכתוצאה מכך במרקם החיים השיתופי של יישובים רבים אשר הוקמו לפני עשרות שנים.
 
עד לתיקון החוק הוקפאה פעילות פיתוח והרחבה נחוצה ביישובים השיתופיים בתחום המועצה. אך הפגיעה הקשה והבלתי מידתית של התיקון לחוק הובילה לעצירת ההרחבות ב-31 ישובים ברחבי המועצה, בהיקף של כ-5,000 מגרשים. בין היתר, מדובר ביישובים כמו נווה אילן, כפר אוריה, לוּזית, זנוח, נחם, בית מאיר, נווה שלום ועוד.
 
כתוצאה מכך נגרם נזק ישיר של כשני מיליארד שקל להכנסות המדינה, ולפגיעה אנושה בהכנסות עתידיות של המועצה שאינן חלק מהתקציב הרגיל.
 
בתחום המועצה האזורית מטה יהודה שוכנים 57 יישובים המאוגדים בחלקם ביישובים שיתופיים. תכלית החוק הינה הגנה על אופיין המיוחד של קהילות קטנות המאוגדות כאגודות שיתופיות. תכלית זו אינה קשורה ולא ראוי שתהא קשורה במיקום הגאוגרפי של היישוב בו מתגוררת הקהילה.
 
במצב הנוכחי, בזמן שבממשלה מחפשים דרך לכסות את הגירעון אין שום היגיון במצב של הקפאת הבנייה של אלפי יחידות דיור במטה יהודה, אשר שוכנת מרחק חצי שעה מתל אביב ו-20 דקות מירושלים. חמור מכך, בזמן שראשי הרשויות המקומיות נדרשים, על ידי השלטון המרכזי להדק את החגורות, מונע אותו שלטון יצירת הכנסות בהיקף של מיליארדי שקלים.
 
על הממשלה, שר האוצר ומרכז המועצות האזוריות לפעול בהקדם לשינוי התיקון לחוק ולאפשר את המשכה של תנופת הבנייה במטה יהודה ובמועצות אזוריות נוספות לטובת אלפי זוגות צעירים ולמען כלכלת ישראל.
 

שלכם 
ראש המועצה האזורית מטה יהודה