יום שלישי, 1 בנובמבר 2011

דרך חדשה: הכרה בינלאומית בדרך היין של יקבי יהודה

לראשונה בישראל: המועצה האזורית מטה יהודה הודיעה השבוע על שיתוף פעולה עם אזור פרובינציית מנדוסה בארגנטינה, בו מיוצרים למעלה מ-1.6 מיליארד (!) בקבוקי יין בשנה. משה דדון: "הישג מדהים לדרך היין בפרט ולמועצה בכלל"
 
המועצה האזורית מטה יהודה הודיעה השבוע על שיתוף פעולה עם אזור פרובינציית מנדוסה בארגנטינה, בו שוכנת אחת מדרכי היין המפורסמות בעולם. ראש המועצה משה דדון וסגנו נימי יפה קיבלו הזמנה אישית לבקר במנדוסה ובמסגרת זו תצא בחודש דצמבר משלחת של ייננים ונציגי ציבור לארגנטינה לצורך היכרות ראשונית עם תעשיית היין הגדולה בארגנטינה.
 
אזור פרובינציית מנדוסה השוכן בארגנטינה הינו אחד האזורים הגדולים והמתויירים בעולם, ובו מייצרים למעלה מ - 1.6 מיליארד (!) בקבוקי יין בשנה. לשם השוואה גודלו של האזור הוא כגודלה של מדינת ישראל.
 
האקלים של פרובינציית מנדוסה דומה לאזור מטה יהודה וכן ישנם זני ענבים זהים הגדלים בשני האזורים. באמצעות יצירת שיתוף הפעולה יקודמו נושאים רבים, כגון: הקמת קשרים בין היקבים, התמחות יקבים, ייננים ואגרונומים בשני האזורים, יצוא חלופות יין, שיווק יין, חילופי סטודנטים ופיתוח של תוכניות וקווי מחקר משותפים על ההיבטים של תעשיית היין והשימוש הנרחב  בטכנולוגיות החדשות.
 
משה דדון, ראש המועצה האזורית מטה יהודה: "המועצה ממנפת את דרך היין כאזור תיירות וחקלאות בינלאומי לייננים וחובבי יין. מנדוסה מפורסמת בתעשיית היין שלה, ומדי שנה מיוצרים ב-1,200 היקבים שבה למעלה ממיליארד ליטר יין, שהם כ-70% מהתוצרת בארגנטינה כולה. כלכלתה של מנדוסה היא החמישית בגודלה בארגנטינה, והתמ"ג בשנת 2006 נאמד בכ-13.8 מיליארד דולרים. יצרנו שיתוף פעולה עם מעצמת יין בינלאומית. זהו הישג מדהים נוסף לדרך היין במטה יהודה בפרט ולמועצה בכלל".
 
דרך היין במטה יהודה פועלת בדומה למיזמים ברחבי העולם והינה היחידה כיום בישראל. במועצה פועלים כ- 30 יקבים המהווים את גולת הכותרת של הפעילות התיירותית והחקלאית באזור. לצורך פיתוח היקבים מקיימת המועצה בעשור האחרון שיתוף פעולה עם משרדי החקלאות והתיירות וכעת הורחבו שיתופי הפעולה אל מעבר לים. בשנים האחרונות הוקמו יקבים חדשים, ניטעו אלפי דונמים של כרמים מהמשובחים שניתן לגדל באזור והתפתחה תיירות יין מרתקת, חשובה ומובילה בישראל. במהלך התפתחות היקבים נערכו סיורים מקצועיים בעולם ועלה הצורך ליצור קשרי עבודה והחלפת מידע בין אזור היין של מטה יהודה ואזורי יין אחרים, מה שבא כעת לידי ביטוי בשיתוף הפעולה הנרקם עם אזור פרובינציית מנדוסה.
 
על רקע פסטיבל היין שנפתח השבוע החל בימים אלה אין ספק כי מדובר במהלך אדיר להכרה בין לאומית בדרך היין של יקבי יהודה כחלק חשוב בפיתוח התיירות האזורית.
 
הרקע
 
מנדוסה (Mendoza) היא פרובינציה באזור הקוז'ו במערב ארגנטינה. היא גובלת בפרובינציית סן חואן בצפון, בסן לואיסבמזרח, בלה פמפה בדרום-מזרח, בנאוקן בדרום ובצ'ילה במערב. מנדוסה היא אחת הפרובינציות המאוכלסות בארגנטינה, ובשנת 2001 התגוררו בה למעלה ממיליון וחצי תושבים. הפרובינציה קרויה על שם עיר הבירה שלה, מנדוסה.
 
כלכלתה של מנדוסה היא החמישית בגודלה בארגנטינה, והתמ"ג בשנת 2006 נאמד בכ-13.8 מיליארד דולרים. בממוצע, מדובר בכ-8,720 דולר לנפש, שיעור דומה לממוצע הארצי בארגנטינה.
 
בעקבות המשבר הכלכלי שפקד את ארגנטינה בראשית המאה ה-21 וצניחת שער הפסו, הפכה הפרובינציה ליעד אטרקטיבי יותר לתיירים, ומאז 2002 חל גידול מתמיד במספר התיירים הפוקדים אותה. התיירות מבוססת על אתרי סקי(הבולט שבהם לאס לניאס), תיירות יין, וכן מטפסי הרים המעפילים לפסגת האקונקגואה.