יום רביעי, 22 באוגוסט 2012

היסטוריה במטה יהודה: טסים לחלל


היסטוריה במטה יהודה: טסים לחלל
פורסם באתר הבית של המועצה האזורית מטה יהודה בראשות ראש המועצה משה דדון בתאריך: 22/08/2012
ב-24 בספטמבר זה קורה: ניסוי שביצעו תלמידי כיתה ז' בתיכון 'אור' ישוגר לחלל * החברה האמריקאית אנ. אס. אל. לוויינים בע"מ תבצע את שיגור הניסוי, שעוסק בגידול תאים סרטניים בתנאי תת כבידה .

בית הספר 'אור' בצור הדסה נבחר להיות אחד משלושת בתי הספר הראשונים המבצעים כיום ניסוי ייחודי. הניסוי, המבוצע בשיתוף אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית מביא את חזית הידע המדעית והטכנולוגית אל הכיתה.
הניסוי בודק כיצד מתפתחים תאים סרטניים בתנאים של חוסר כבידה, ללא משקל על מנת לנסות ולהבין את המנגנון של התפתחות תאים סרטניים.

שיגור ישראלי לחלל: תלמידי תיכון 'אור' בצור הדסה פותחים את שנת הלימודים בהתרגשות רבה במיוחד. בעוד כשלושה שבועות ישוגר לחלל ניסוי שתכננו תלמידי שכבת ז' ניר קורץ, תומר יעקובוביץ, יובל בית יוסף, נועם אלימלך, אלון כהן מגן ועידו בו דו"ר, העוסק בגידול תאים סרטניים בתנאי תת כבידה.

בית הספר נבחר על ידי חברת אנ.אס.אל. לוויינים בשותפות עם חברת  NanoRacks LLC לתכנן ולבנות ניסוי אשר ישוגר לתחנת החלל הבינלאומית. ניסוי זה מהווה נדבך נוסף בקידום תהליך "למידה מבוססת פרויקטים",PBL  - משמע למידה בה מעורבים התלמידים בהבניית התכנים והתהליכים ומבצעים פרויקט משמעותי המביא לידי ביטוי את ידיעותיהם ולמידת החקר בתחום. היוזמה הינה חלק מיוזמות חינוכיות אשר מקדמים במינהל החינוך במועצה אשר מטרתן לקדם אקלים מיטבי והישגים במקביל להקניית ערכים.

ראשיתו של התהליך בפניית החברות למנהל החינוך במועצה. יחד עם ראש המועצה משה דדון ניתנה המלצה על תיכון אור ליטול חלק בתוכנית זו. לצורך כך המועצה הקצתה תקציב מיוחד בדומה לתמיכתה ביוזמות ופרויקטים חינוכיים בכל בתי הספר במטה יהודה ואף צרפה למהלך יועצת ארגונית ופדגוגית מומחית ליזמות וחדשנות חינוכית. השיגור יבוצע במשגר שלSpaceX, אשר ביצעה התחברות ראשונה מוצלחת לתחנת החלל לפני מספר חודשים.

על הפרויקט
התהליך החל בהרצאות מבוא לכ-40 התלמידים שהשתתפו בתכנית ובהן: איך הופכים לאסטרונאוטים, כיצד מתנהגים כל מיני חפצים, לוויינים וגופים בחלל ואודות תחנת החלל הבינלאומית.

.....

בין קיימות לחלל
שלא במקרה, הניסוי שפותח בבית הספר הינו חלק אינטגראלי מתוכנית 'קיימות ככלי לדיאלוג ערכי' שמובילה המועצה. "ניסוי מדעי נועד להיטיב עם האנושות וזו גם מהותה של הקיימות שעוסקת בקשר ובתלות ההדדיים בין הצרכים האנושיים לסביבה הטבעית", אומרת גלית יצחקי-שמשון. "אנחנו שולחים ניסוי לחלל מתוך רצון למצוא פתרונות ולהיטיב עם האנושות שמבקשת במשך שנים למצוא מרפא למחלת הסרטן".

ראש המועצה משה דדון מוסיף: "שיגור הניסוי של בית הספר לחלל הוא יום חג לתושבי מטה יהודה. הישג מדהים שמוכיח שכאשר משקיעים בחינוך, מעודדים מצוינות ושואפים למעלה, משיגים תוצאות מדהימות. אני מברך את צוות המורים והתלמידים על הרגע ההיסטורי. הדרך שהתווינו בשנים האחרונות מובילה את מוסדות החינוך במטה יהודה להישגים מרשימים".
....



שלכם
ראש המועצה
משה דדון