יום ראשון, 13 באוקטובר 2013

מטה יהודה מאמצת את התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון

מטה יהודה מאמצת את התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון
פורסם באתר בתאריך: 17/09/2013
לחץ שהפעיל ראש המועצה משה דדון על  קברניטי התכנית הוביל לאימוצה במטה יהודה יחד עם אבו גוש וטלזסטון * היקף התקציב בארבע השנים הקרובות: כשלושה מיליון שקלים * דדון: "התכנית תחזק את מטה יהודה"

ראש המועצה האזורית מטה יהודה הודיע השבוע על אימוצה של תכנית נוספת לחיזוק מערך הרווחה - התכנית הלאומית לילדים ובני נוער בסיכון. המהלך יצא אל הפועל בעקבות לחץ שהפעיל משה דדון על חמשת משרדי הממשלה שמובילים את התכנית ברשויות שונות ברחבי הארץ.

מדובר בהישג נוסף למועצה ולעומד בראשה, לאחר שבחודש שעבר יצאה לדרך תכנית 'עיר ללא אלימות' במטה יהודה. להישג מצטרף גם תקציב של שלושה מיליון שקלים לקידום התכנית בארבע השנים הקרובות, כאשר יחד עם מטה יהודה נכנסות לתכנית גם אבו גוש וטלזסטון ולמעשה יהפכו שלוש הרשויות לאגד יישובים נוסף בתכנית.

התוכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון נועדה לחולל שינוי מקיף בהתמודדות של החברה הישראלית עם ילדים ונוער בסיכון ולסייע לבני משפחותיהם. שישה משרדי ממשלה חברו יחד על מנת ליישם את החלטת הממשלה ליישום המלצות הוועדה הציבורית לבדיקת מצבם של ילדים ונוער בסיכון ובמצוקה  (ועדת שמיד).

משרד הרווחה והשירותים החברתיים מוביל ומתכלל את התוכנית, משרד החינוך שותף להפעלת התוכנית במחוזות ומשרדי הבריאות, קליטת העלייה בטחון הפנים והכלכלה לוקחים חלק פעיל בתוכנית וביישומה. בנוסף שותפים בתוכנית מרכז השלטון המקומי וג'וינט ישראל.

"התכנית מחזקת את תכניות הרווחה הקיימות ונועדה להעמיק את הפעילות לטובת הילדים ובני הנוער במטה יהודה", מסר משה דדון. "לא היה קל להשיג את התקציב לאור מעמדה הסוציואקונומי הגבוה של מטה יהודה אבל לא הרפינו עד שהשגנו את המטרה. בכוונתנו לעשות שימוש נכון וחכם בתקציבים ולחזק את הילדים ובני הנוער בכל מקום שיתבקש".

מי שתוביל את התכנית במטה יהודה היא מנהלת האגף לשירותים חברתיים דפנה בירן-אשתר. כעת החל תהליך ראשוני של מיפוי הצרכים בשיתוף בין אגפי יחד עם אגף רכש וביטחון, אגף חברה ונוער מינהל החינוך ואגף הרווחה. שיתופי הפעולה בין האגפים הכרחיים על מנת להוביל חשיבה מערכתית מקיפה. "יהיה שיתוף פעולה מלא בין התכנית לתכנית 'עיר ללא אלימות' ותכניות נוספות שאימצנו במועצה. זאת מתוך ראייה כוללת לקידום הילדים ובני הנוער במטה יהודה", מסרה בירן-אשתר.

התוכנית מכוּונת לצמצם את היקף הילדים והנוער במצוקה החיים במצבים המסכנים אותם במשפחתם ובסביבתם וכתוצאה ממצבים אלה נפגעת יכולתם לממש את זכויותיהם בשבעה תחומי חיים: קיום פיזי, בריאות והתפתחות, השתייכות למשפחה, למידה ורכישת מיומנויות, רווח ובריאות נפשית, השתייכות והשתתפות חברתית, הגנה מפני אחרים והגנה מפני התנהגות מסכנת שלהם עצמם בהתאם. התוכנית הגדירה 13 מדדי תוצאה שימדדו החל מהשנה השלישית.

התוכנית מיושמת ב-56 יישובים ואגדי יישובים, שנבחרו על פי קריטריונים  סוציו אקונומיים ומתוך שאיפה לסייע במיוחד לקבוצות אוכלוסיה מוחלשות ייחודיות. ביישובים אלו חיים על פי אומדן כמחצית (145,000) הילדים ובני הנוער בסיכון.

כל המשאבים מיועדים לפיתוח מענים בקהילה. כשליש מהמשאבים נדרשים להקצאת משאבים ושירותים עבור ילדים בגיל הרך. לרשויות המקומיות ניתנת אפשרות לבחור את המענים הנחוצים ביותר לילדים בסיכון בתחומן. הרשויות מחויבות לתהליך מיפוי ותכנון בין מקצועי מובנה ושיטתי. הממשלה והמחוזות אחראים על קביעת המדיניות ודרכי הפעולה וביצוע בקרה על איכות תהליכי התכנון, היישום והתוצאות עבור הילדים והנוער.

שלכם ראש המועצה האזורית מטה יהודה