יום ראשון, 13 באוקטובר 2013

"הצבתם רף גבוה למירוצים בישראל"

"הצבתם רף גבוה למירוצים בישראל"
פורסם באתר בתאריך: 13/10/2013
 1600 רצים, 230 קבוצות, 300 מתנדבים, 24 תחנות ומנצחת אחת גדולה: המועצה האזורית מטה יהודה קיימה בסוף השבוע את אירוע הספורט המרשים בתולדותיה וקיבלה תשבחות מאצנים שהגיעו מכל רחבי הארץ *ראש המועצה האזורית מטה יהודה משה דדון: "אחד מאירועי הספורט המרשימים שהתקיימו בישראל"

"מושלם", "פנטסטי", "יוצא מן הכלל", "מקצועי", "איכותי", "שמתם לב לכל הפרטים הקטנים", "תודה ענקית לך מטה יהודה". רשימת התשבחות הארוכה לא הפסיקה לזרום אל המועצה האזורית מטה יהודה עם סיומו של מרוץ השליחים תנ"ך תש"ח, מרוץ שטרם נראה כמותו בישראל: מסלול בן 200 קילומטרים בין נופיה הקסומים של מטה יהודה.

המרוץ החל ביום חמישי (1 באוקטובר) החל מהשעה 7:00 בבוקר ונמשך עד למחרת (2 באוקטובר) בשעה 11:00 בבוקר וסחף אחריו כ-1,600 רצים מכל רחבי הארץ שנחלקו ל-210 קבוצות ורצו בין 24 תחנות ברחבי מטה יהודה.

"אני מברך את כל הרצים, את המתנדבים, את התושבים ואת עובדי המועצה המסורים שליוו את המרוץ בשמונת החודשים האחרונים", אמר ראש המועצה האזורית מטה יהודה משה דדון. "מהרגע שהחלטנו על קיום המרוץ זכינו לשיתוף פעולה ולחוויה יוצאת דופן - בהרשמה שנסגרה תוך שעה מרגע הפתיחה, בריצות ההכנה שהתקיימו מדי יום שישי, בהצבת התחנות ובאיושם, בציוד, בארגון לוגיסטי מקצועי שלא נראה כמותו באירועי ספורט גדולים בישראל. אני מבקש להודות לכל הרצים והעושים במלאכה. בזכותכם רשמנו את אחד מאירועי הספורט הגדולים בישראל. אנחנו עם הפנים לעבר השנה הבאה".

ההכנות למרוץ החלו לפני כשמונה חודשים ועליהן הייתה אמונה מחלקת התיירות ומנהלה משה סויסה בסיוע מנהל מחלקת הספורט הרצל חובב ורכז הספורט במחלקה עוזי קאחו. תחילה הוקם צוות היגוי שפעל באינטנסיביות לבניית תכנית המרוץ והשיק בתוך כך את אתר האינטרנט של המרוץ ואת עמוד הפייסבוק, בכנס חגיגי במיני ישראל. לשיא הגיעו הדברים ביום ההרשמה למרוץ ב-16 ביוני, כאשר ההרשמה נפתחה בשעה 19:00 בערב ותוך 6 דקות (!) הבטיחו 142 קבוצות את השתתפותן באירוע. בשעה 20:20, כשעה ו-20 דקות לאחר פתיחתה נסגרה ההרשמה כאשר 200 קבוצות הבטיחו את השתתפותן. בהמשך, לאור הביקוש הרב, איפשרו מארגני המרוץ את הרשמתן של 30 קבוצות נוספות וכך עברו במועצה לשלב הבא של ההכנות, ריצות ההכנה למרוץ תנ"ך תש"ח.

ריצות הכנה לאורך הקיץ
לאור ההחלטה של מארגני המרוץ לשלב את הרצים בתכנון המסלול, התכנסו במהלך הקיץ, מדי יום שישי בשעת בוקר מוקדמת, מאות רצים מכל רחבי הארץ ורצו אחד או יותר מקטעי המסלול, באווירה של שמחה אמיתית והתלהבות על היותם חלק מבניית המסלול ותכנון הארוע. במשך שלושה חודשים של ריצות שבועיות (13 ימי שישי), עברו האצנים המוכשרים את 24 קטעי המסלול והכירו אותו "דרך הרגליים".

המרוץ יצא לדרך ביוזמתם של מספר "משוגעים לדבר", אשר דבק בהם חיידק הריצה והאהבה לנופים הנדירים של מטה יהודה, בהם יעד ביטנר, יליד קיבוץ קרית ענבים, ויפעת אורמוזה, מזכירת היישוב נווה אילן.

כ-300 מתנדבים תושבי המועצה הפעילו את תחנות המעבר בתוך ובסמוך ליישובים והעניקו אווירה חמה וקהילתית לרצים שהגיעו כאמור מכל רחבי הארץ. ביום שקדם למירוץ הוקמו התחנות, המאהל והחמ"ל ולקראת המירוץ קיבלו כל אחד ואחת מהרצים והרצות ערכה שכללה פנס לילה, בנדנה, חולצה, חטיף אנרגיה, מפה של מטה יהודה, דף הסבר על האזור ועוד.

יוצאים לדרך
לאורך השבוע שקדם למרוץ הורגשה תכונה מיוחדת באוויר, אשר הגיעה לשיאה ביום חמישי בשעה 7:00 בבוקר עם הזנקתה של הקבוצה הראשונה בלטרון בספירה לאחור מ-10 עד 1. ההתרגשות הייתה אדירה ועד השעה 15:00 בצהריים הוזנקו מדי שעה עגולה כל 210 הקבוצות. בהתאם לאופיו של המרוץ כמרוץ שליחים, בכל פעם שרץ סיים את קטע המרוץ הוא הגיע לתחנת הסיום, שאוישה על ידי המתנדבים, נרשם במקום ואיפשר את הוצאתו לדרך של הרץ הבא בקבוצה.

בסך הכול השתתפו כ-8 רצים מכל קבוצה כאשר כל משתתף רץ בממוצע כ-25 ק"מ בשלושה קטעים שונים. המרוץ לווה במוסיקה, שילוט הכוונה וסימון ליום ולילה כאשר את קטע המירוץ האחרון רצו המשתתפים לאורך הלילה עד בוקר המחרת. גם בצד הטכנולוגי הפתיעו מארגני האירוע אשר צולם באמצעות מטוס קל שריחף מעל הרצים ולווה באמצעות אפליקציית WAZE וקבוצות ווטס-אפ. החל מהשעה 5:00 בבוקר ציפתה לרצים הפתעה: ארוחת בוקר עשירה שאורגנה עבור לא פחות מ-3,000 (!) איש. בשעה 11:00 בבוקר נערך טקס חלוקת הגביעים לקבוצות המנצחות ובקבוק יין של יקב טפרברג חולק לכל זוכה.

כ-30 קבוצות ממטה יהודה
לצד התושבים שעודדו לאורך כל הדרך והמתנדבים בתחנות המעבר ייצגה את מטה יהודה כמות נכבדת של רצים. כ-30 קבוצות הורכבו מתושבים ותושבות מטה יהודה, מה שהפך את המרוץ לחוויה קהילתית גדולה. "השתתפתי בתחרויות בגרמניה ובעוד מספר מקומות רצינייים באירופה וברחבי העולם", סיפר אריאל כהן מקבוצת הרצים של מבוא בית"ר שסיימה את המירוץ במקום הראשון מבין ישובי המועצה. "אני יכול לומר שראינו כאן ארגון ברמה מאוד מאוד גבוהה, ארגון מופתי מבחינה לוגיסטית. ראו את זה לאורך המסלול גם בתחנות המעבר גם בשילוט וגם בתאורה. היה יפה ומרגש וראינו את ההתלהבות של הרצים שהגיעו מכל רחבי הארץ. צריך להבין את המורכבות של המרוץ הזה. יש אנשים בקבוצה שלא רצים אבל נמצאים במרוץ לכל אורכו ומתקתקים אותו עם כלי רכב מתחנה לתחנה. זו הייתה חוויה אדירה".
איך מתכוננים למרוץ כזה?
"לשמחתי, הקבוצה שלנו הורכבה מחבר'ה שרצים בשגרה. אבל בחודשים האחרונים נכנסנו למשטר של חמישה אימונים בשבוע ולקראת המרוץ השתתפנו בריצות ההכנה שקיימה המועצה. גם מי שפחות בעניין יכול להשתלב בריצה אבל זה מחייב אותו להיכנס לכושר בהדרגה".
מה היו תגובות שקיבלת?
"יש רצים שהכירו לראשונה את האזור ונחשפו לנופים, לעליות ולשטחים הפתוחים. שמעתי מהם שזו הייתה עבורם חוויה ייחודית ואדירה. אצלנו כל המושב היה בתחנה הסמוכה. משפחות שמכירות את השגעון החיובי שלנו אבל ראו את זה בפעם הראשונה מקרוב. הילדים שלי מאוד התרגשו והכינו שלטים בבית הספר ובגן. כולם באו לעודד ואני שמח שמתוך היישובים סיימנו במקום ראשון ובמקום ה-26 המכובד מתוך כל הקבוצות. חלק מהרצים בקבוצה כבר מתכוננים למרוץ היקבים שייערך ב-25 לחודש".
עבור רקפת אריאלי מקבוצת הרצים של מסילת ציון היה מדובר במרוץ ראשון למרחקים מן הסוג הזה. "הקבוצה שלנו לא הייתה מקצוענית. תכננו לעשות את זה בשביל החוויה וכך התייחסנו לזה. כמובן שברגע שרצים רוצים לעשות את זה טוב אבל זו הפעם הראשונה בחיים שרצתי מעבר לעשרה ק"מ. האתגר הפיזי לא פשוט, במיוחד הקטע השלישי אותו רצים בחושך, בלילה, כאשר הגוף מותש ועייף אבל האווירה מסביב נותנת לך את המוטיבציה לסיים את המרוץ".
מעבר לכך, איך מתמודדים עם הקושי הפיזי והמנטלי?
"כדי לרוץ במרוץ כזה צריך הכנה טובה והכרות מוקדמת עם השטח. הקבוצה עשתה אימונים משותפים. אלה שלא עשו זאת קודם נתקלו בקשיים. חייבים ללמוד את העליות ואת השבילים, כדי שתהיה תועלת לריצה. מנטלית, מהרגע שמגיעים עם כושר סביר אפשר לעבור את זה. גם כשעייפים באמצע הלילה אז לכושר המנטלי יש משמעות הרבה יותר גדולה. זה מרוץ קשה שדורש היערכות מוקדמת אבל מאוד נהניתי. היה מרוץ חווייתי ומאתגר. לקחתי חלק לכל אורך התהליך גם בריצות ההכנה לפני וגם תוך כדי. היה ארגון מופתי ומסודר וכולם ביישובים התגייסו ועזרו. מי שהסתובב ראה אווירת ספורט. גם בעלי רץ והבית שלנו הפך לנקודת כינוס. הייתה תנועה אינסופית בבית".
זה נשמע חברתי במיוחד.
"ממש ככה. ערב קודם לכן הזמנו את כל חברי הקבוצה אלינו הביתה לארוחת פסטה. אנחנו חדשים פה יחסית, אבל יש לי אחות שגרה פה הרבה שנים. בהחלט מרגישים ורואים את ההתגייסות של התושבים אחד למען השני. מישהי נפצעה אז מישהו ישר החליף אותה. ראו את זה בריצות ההכנה, בארגון של המועצה, באירוע הקהילתי. כולם היו סבלניים ונתנו תחושה טובה ונעימה".
מה הלאה?
"אני מקווה לרוץ גם בשנה הבאה. זה תמיד כיף לקחת אתגר ולעמוד בו, בעיקר למישהו שלא מאומן בתחום. כולם ב'היי' מהאירוע. הייתה הכוונה מצוינת והארגון היה משכמו ומעלה ומהר מאוד הרגשתי חזק בתוך המרוץ".

"עברנו תהליך חברתי מאוד מעניין", מוסיפה יונת מגל מקבוצת הרצים של נטף. "שיתפנו בקבוצה גם חבר'ה שלא רצים והם ליוו אותנו באופניים ועזרו לנו בלוגיסטיקה. אנחנו שמחים שהמועצה הרימה אירוע בקנה מידה בינלאומי, החל מהניוזלטר לרצים ואתר המרוץ וכלה בארגון בזמן התחרות. השימוש בלדים והסימונים היה מאוד טוב, עזר לרצים ושיפר את הביטחון שלהם בזמן הריצה".
איך עבר עלייך המרוץ באופן אישי?
"זה המרוץ החמישי שלי בסגנון הזה ומאוד ציפיתי שיעשו אירועים כאלה בתחומי המועצה. הארגון היה מצוין. ארוחות הבוקר, המוסיקה, 'הזוּלוֹת'. מה עוד צריכים רצים אחרי 24 שעות של מרוץ? החבר'ה בתחנות ההחלפה ממש תקתקו עניינים. היה מרוץ מדהים, מזג האוויר והקהל תרמו לתנאים. ההרגשה הייתה בטוחה לאורך כל המסלול עם עזרה ראשונה, בתחנות המים. צריך להבין שמדובר באחד המרוצים היותר מורכבים שקיימים ובאמת כל הכבוד לכולם. החפ"ק עבד נהדר, הניואנסים הקטנים עשו את ההבדל והרגשנו שקיבלנו תמורה מלאה. 22 שנה שאני מתגוררת כאן ואני רוצה לומר 'שאפו' גדול למועצת מטה יהודה ולכל האחראים לקיום המרוץ הנפלא הזה. אנחנו כבר מתכננים לרשום קבוצה נוספת מנטף למרוץ בשנה הבאה".

***
"כל מי שסיים את האירוע אמר תודה ענקית על כך שהעלנו את הרמה לרף הכי גבוה במרוצים", ציין בסיפוק משה סויסה, מנהל מחלקת התיירות. "גם מארגני מרוץ 'הר ועמק' שהשתתפו במרוץ שלנו אמרו לנו 'קבעתם רף גבוה של הפקה, שילוט ובטיחות. קיבלנו תשבוחות רבות על ארגון מופתי, על ההפקה, על הציוד המקצועי. זו הפכה להיות שיחת הסלון בקהילות הרצים לאורך כל סוף השבוע. כולם ציינו את איכות האירוע ואת היותו יוצא דופן בנוף הספורטיבי הישראלי".

בלשכתו של ראש המועצה האזורית מטה יהודה משה דדון ביקשו להודות לכלל עובדי המועצה על התגייסותם להצלחת האירוע, למחלקת התיירות, למחלקת הספורט ומערך הלוגיסטיקה שכלל צוות של 10 אנשים שליווה את המרוץ לאורך 36 שעות. כמו כן, הודה ראש המועצה לתושבים ולמתנדבים בתחנות על היחס המכבד לרצים, הכיבוד והעזרה בהכוונה. "אנחנו מסירים את הכובע בפני התושבים והמתנדבים. הם נתנו שיעור בארגון אירוע ובמעורבות בקהילה לאזרחים מכל רחבי הארץ", סיכם דדון.
 
 


שלכם
ראש המועצה האזורית מטה יהודה