יום רביעי, 7 בדצמבר 2011

משלחת מפינלנד ביקרה במטה יהודה


משלחת של עשרה אנשי חינוך מהעיר התאומה ונטה בפינלנד סיימה השבוע ביקור בן שישה ימים במועצה האזורית מטה יהודה. בראש המשלחת עמדה סגנית ראש העיר ונטה הממונה על תחום החינוך ואליה הצטרפו מנהלי מוסדות חינוך, מעונות יום והגיל הרך.

האורחים סיירו, בין היתר, בתיכון הר טוב, בבית הספר למגזר הערבי בעין ראפה-עין נקובה, בגני ילדים, במרכז יום לקשיש ובחוות אורי, והתרשמו עמוקות מהעשייה החינוכית הרבה במטה יהודה. נציגי מערכת החינוך הפינית שידועה כאחת ממערכות החינוך החזקות בעולם לא הסתירו את התלהבותם הרבה ממגוון האפשרויות שעומדות בפני תלמידי מטה יהודה, זאת משום שבפינלנד מדובר בסטנדרטים אחידים לכלל האוכלוסייה.

הפינים נפגשו עם ראש המועצה משה דדון וראש מינהל חינוך שרונה בר נס והחמיאו למדיניות והחזון של ראש המועצה שהעמיד את החינוך בראש סדר העדיפויות תוך הקצאת משאבים מרבית. משה דדון: "המועצה יצרה שיתוף פעולה הדדי ומפרה עם מעצמת חינוך עולמית כחלק מברית ערים תאומות עם העיר ונטה. המשלחת הפינית נחשפה למגוון אוכלוסיות ולשילוב המופלא ביניהן, סיירה ביקבים ואף יצאה לסיורים ביפו ובעיר העתיקה בירושלים. שמחנו לארח אותם לראשונה בישראל ולחשוף בפניהם את העשייה הרבה במועצה בפרט ובמדינת ישראל בכלל. אין ספק שקבלת הפנים והתהליכים הפדגוגיים והחינוכיים אליהם הם נחשפו מאפשרים להם להיות השגרירים שלנו בפינלנד".

הפינים זכו לקבלת פנים חמה בבית הספר עין נקובה – עין ראפה ובבית הספר השש שנתי בצור הדסה התפתחה שיחה מעניינת על התדמית של ישראל בעולם ועל חשיבות הצמחתו של דור חדש שינהיג את ישראל לעידן של שלום.

ברוח הדברים הסתיים הביקור בבית הספר ליהודים וערבים בנווה שלום. את המשלחת ליווה מנהל מחלקת הנוער במועצה ערן אוחנה. בשנה הקרובה תצא משלחת ממטה יהודה לביקור גומלין.

רקע

משיתוף הפעולה עם הפינים ניתן ללמוד רבות על מערכת החינוך המובילה בעולם. מאמר שהתפרסם בשנה האחרונה מעלה כי בפינלנד עובדים 62,000 אנשי חינוך ב-3,500 בתי ספר מלפלנד ועד טורקו (Turku). אנשי מקצוע אלה, נבחרים מבין  10% בעלי התואר הראשון הטובים ביותר על מנת להמשיך ללימודי תואר שני הנדרש לחינוך. בפינלנד אין בתי הספר חייבים להנהיג מבחנים סטנדרטיים, חוץ ממבחן אחד בסיום השנה האחרונה בתיכון. כ-30% מילדי פינלנד מקבלים סוג כלשהו של עזרה בתשע השנים הראשונות ללימודיהם. בתי הספר הם ציבוריים וממומנים ממשלתית ומנוהלים על ידי אנשי חינוך בלבד. אחוז הבוגרים מבתי הספר התיכוניים, עיוניים ומקצועיים כאחד הוא 93%. במטה יהודה הותוותה תוכנית אסטרטגית לחינוך המהווה נר לרגליהם של המנהלים, צוותי ההוראה, ההורים והתלמידים ומובילה ערכים של מצוינות והישגיות לצד ערכים ומוסר. שיתוף הפעולה בין הצדדים מאפשר למידה והפריה הדדית בידע, בכלים ובשיטות הוראה.
 
ראש המועצה <a href='./משה_דדון.shtml'>משה דדון</a> וחברי המשלחת
 משה דדון והמשלחת מפינלנד