יום שני, 16 בנובמבר 2015

מטה יהודה מתכוננת לחורף


פורסם באתר בתאריך: 10/11/2015
השבוע התקיימה במטה יהודה ישיבת היערכות לחורף לאור סופות השלגים העזות שפקדו את המועצה בשלוש השנים האחרונות * במועצה קוראים לתושבים להכין את בתיהם לחורף ולהצטייד באביזרים המתאימים
במטה יהודה התקיימה השבוע ישיבת היערכות ראשונה לקראת החורף בהשתתפות נציגי המועצה, משטרת ישראל וחברת החשמל. במהלך הדיון הוגדר לכל בעל תפקיד סדר הפעולות לקראת האירוע ובמהלכו.
"מטה יהודה ערוכה כיום טוב יותר לסופת שלגים כפי שהעיד גם דו"ח מבקר המדינה לשנת 2015", אומר ראש המועצה משה דדון. "יחד עם זאת מוטלת על כתפינו אחריות גדולה ואנו נערכים ברמת המועצה וברמת הנחיות ליישובים. אנו קוראים שוב לציבור לגלות אחריות ולהיערך לאפשרות של סופת שלגים או מזג אוויר קיצוני. ככל שההתנהלות לקראת אירוע שלג אפשרי ובמהלכו תהיה נכונה יותר, כך נוכל לתת מענה יעיל יותר לפניות התושבים".
כזכור, לפני כשנה ובעקבות תהליך הפקת הלקחים שקיימה המועצה אחרי סופת השלגים הגדולה בשנת 2013, נוסחה במטה יהודה פקודת מבצע במקרה של סופת שלגים במטרה להגדיר פעולות למניעת פגיעה בנפש בקרב תושבי המועצה עקב מזג אויר קיצון, להגדיר פעולות מניעה לצמצום נזקי הצפות ושלגים על ידי אגפי ומחלקות המועצה, להעניק פתרונות לאוכלוסיית המועצה בזמן מזג אויר סוער, לסייע לגורמי החירום בפינוי וקליטה של אוכלוסייה, לפתוח צירים בתוך היישובים ולהיות מוכנים לפתיחת צירים בכבישים בין ישוביים למקרים בהם 'חברת נתיבי ישראל' תתקשה בביצוע.
היערכות המועצה
במקרה של סופת שלגים יופעל בבניין המועצה מערך החירום ומוקד המועצה יתוגבר כחלק בלתי נפרד ממכלול מידע לציבור. כחלק מתפעול המוקד ייקלטו כל הדיווחים מיישובי ותושבי המועצה, ינותבו הפניות למכלול האחראי ויופצו הודעות דוברות לאוכלוסייה לאור הנחיות מטה החירום. עקב גודלה של המועצה ואתגרי השליטה בשטחה הנרחב, תחולק המועצה לשלושה אזורי עבודה עיקריים. לכל אזור מוגדר מנהל אזור מתוך מחלקת הביטחון של המועצה שתפקידו יהיה לסנכרן בין כלל הגורמים הפועלים בגזרתו ולשמש נציג המועצה בשטח.
מנהלי האזורים יפעלו תחת הנחיות מטה החירום של המועצה ויעבירו דיווחים על תמונת המצב בגזרת אחריותם. על הפעילות אמונים בעלי תפקידים רבים ובראשם ראש המועצה משה דדון. לצידו יפעלו מנהלי אגפים וגורמים שונים במועצה ובהם מזכיר המועצה, מנהלת אגף הפיתוח, מנהל אגף איכות הסביבה, ראש מינהל חינוך, מנהלת אגף חברה ונוער, מנהלת אגף הרווחה, קצין בטיחות בתעבורה, ממונה מידע לציבור, גזבר המועצה ומנהל מחלקת הביטחון.
במקרה של סערת שלגים תעמיד המועצה מספר אמצעים לפעילות ובהם רכבי 4X4, ציוד מכני הנדסי, משורים, שרשראות שלג ורצועות גרירה, וכן ציוד לנזקקים שיחולק בהתאם לפילוח שיבצע אגף הרווחה.

הנחיות לתושבים
המועצה מפרסמת את המלצותיה לציוד חובה בכל בית. התושבים נקראים להצטייד בגנרטור ביתי, פנסים, נרות וגפרורים, תנור נפט/ גז, מלאי דלק/ נפט/ סולר/ גז, תיק עזרה ראשונה, שמיכות, תרופות הנצרכות באופן קבוע, כלי פינוי ביתיים (את חפירה, משור, מזמרה וכד'), מלאי מים ומזון יבש למשך 48 שעות (לחם, שימורים, מנות חמות וכו'), ערכת גז ניידת לחימום מים ומזון.
בנוסף, ממליצים במועצה לנקוט בפעולות מקדימות לצמצום נזקים ובהן: גיזום צמחיה ועצים, ניקוי מרזבים וניקוזים, בדיקת אטימות בגגות הבתים, חיזוק מבנים וחפצים העלולים לקרוס מעומס השלג או עקב רוחות חזקות. בנוסף, נקראים התושבים לא להחנות רכבים לאורך כבישי היישוב עם בוא הסופה על מנת לאפשר את פעולות פינוי הצירים מהשלג.

הנחיות ליישובים
הוועדים המקומיים נקראים אף הם להיערך מראש ולהכין את היישוב לאירועי חרום ולמזג אויר קיצוני. בין הנחיות המועצה לראשי הוועדים:
הקמת צוות חוסן יישובי (צח"י), הכנת מרכז שליטה יישובי ובו פרטי התושבים ואוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים, הכנת רשימת אמצעים ויכולות ביישוב, ציוד מכני הנדסי, גנרטורים, רפואה, רכבי 4X4, קביעה ופרסום דרכי התנהלות ישוביים בזמן חרום - דרכי תקשורת ובעלי תפקידים, גיזום עצים וסילוק מפגעים בשטחים הציבוריים, פתיחת צירי תנועה ממכשולים, פתיחת ניקוזים ומרזבים במבני ציבור, הכנת אמצעי תאורה, חימום ומזון לחירום בבתי העם והמועדונים היישוביים כולל מלאי דלק לחרום, הכנת ערכת כלים לפינוי שלגים ומפגעים (אתי חפירה, משורים, רצועות גרירה וכד'), בדיקת מערכות חשמל חיצוניות ופנימיות, הכנת מכשיר טלפון קווי היכול לפעול ללא חשמל במבנה מזכירות היישוב.
במועצה פועלים על מנת להעניק מענה הולם במצב חירום ולהדק את שיתוף הפעולה עם הנהגות היישובים, כוחות הביטחון והחירום (משטרה, צה"ל, מד"א, מכבי אש) וגופי התשתיות הלאומיים (חברת חשמל, מקורות, החברה הלאומית לדרכים). הציבור נקרא לפעול בזמן חירום על פי ההנחיות המפורסמות בכלי התקשורת, בהודעות SMS, באתר האינטרנט ובעמודי הפייסבוק המועצתיים. מוקד המועצה 8108* עומד לרשות התושבים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע.


שלכם 
ראש המועצה