יום שבת, 21 בפברואר 2015

ניצחון להתיישבות: מינהל מקרקעי ישראל ידון מחדש בהשכרת המבנים בנחלות למקרקעי ישראל פורסם באתר בתאריך: 10/02/2015 הישג למשה דדון בבג"צ בהמשך לעתירה של מועצת מטה יהודה לפיה חִייב בג"צ את מינהל מקרקעי ישראל להקים ועדה שתבחן את נושא השכרת המבנים בנחלות ולדווח תוך 90 יום על טיפול בעניין, הודיעו במינהל על הקמת צוות שידון בנושא ויגיש המלצותיו עד חודש אוגוסט 2015 במינהל מקרקעי ישראל הודיעו לאחרונה על הקמת צוות שיבחן מחדש את נושא השכרת המבנים בנחלות בעקבות עתירתו של משה דדון, ראש המועצה האזורית מטה יהודה לבית המשפט העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק. בחודש ספטמבר האחרון קיבל בג"צ את עתירת המועצה האזורית מטה יהודה והעומד בראשה, משה דדון, וחִייב את מנהל מקרקעי ישראל לקיים הליך מלא של בחינה והסדרה של השכרת שטחים ומבנים המאושרים לתעסוקה לא חקלאית בנחלות. בדיון שהתקיים חייב בית המשפט את המינהל להקים ועדה שתבחן פעם נוספת את נושא השכרת המבנים בנחלות. בהתאם להחלטה הוטל על המדינה לדווח בתוך 90 יום על טיפולה בעניין, וזאת לאחר ולמרות הודעתה בתשובה לבג"צ כי מבחינת רשות מקרקעי ישראל, להבנתה - ההשכרה הינה אסורה. לאור עתירת המועצה והחלטת בג"צ הודיעו לאחרונה במינהל מקרקעי ישראל על הקמת צוות שיבחן את נושא השכרת השטחים והמבנים המאושרים לתעסוקה לא חקלאית בנחלות. הרכב של שלושה שופטים בירך על התהליך וקבע כי על המינהל להגיש המלצותיו בתוך 5 חודשים, ועל המועצה לדון בכך תוך חודשיים נוספים. "בכך איננו מביעים כמובן כל דעה באשר לתוכן ההמלצות. איננו נכנסים לשאלת הרכב הצוות, אך חזקה עליו שיכלול את הגורמים הנחוצים, וכן שיאפשר הגשת עמדות בכתב לגורמים רלבנטיים", נכתב בהחלטת בג"צ. עוד נקבע, כי הודעת עדכון מטעם המינהל תימסר עד סוף אוגוסט 2015 וכי המועצה תוכל להגיב תוך שבועיים לאחר מכן, ובעקבות זאת יוחלט באשר להמשך הטיפול בנושא. ״אנו מברכים על החלטת המינהל להקים צוות שידון מחדש במתן הזדמנות לתושבי המועצות האזוריות להתפרנס בכבוד", מסר דדון בעקבות הודעת המינהל. "אין לי ספק שבמינהל יקבלו את ההחלטה הנכונה עבור ההתיישבות. המדובר בהחלטה כלכלית וחברתית מן המעלה הראשונה שתפתח הזדמנויות לפרנסה עבור תושבים מכל רחבי הארץ". בעבר התקבלה החלטה של רשות מקרקעי ישראל אשר ביקשה להסדיר את השימוש הלא חקלאי בחלקת המגורים שבנחלות והסכימה שכל חקלאי יוכל לקיים פעילות בלתי חקלאית בשטח של עד 500 מ"ר. אלא שההחלטה לא אפשרה לבעלי הנחלות להשכיר את השטחים לצד שלישי אלא לקיים אותה בעצמם. במועצת מטה יהודה אשר בה מרבית התיירות החקלאית הכוללת בתי בד, יקבים, מבשלות בירה ועוד, מתבססת על השכרת המבנים הללו, זיהו את הבעייתיות והגישו את העתירה לבג"צ. את מטה יהודה מייצגים בעתירה היועצת המשפטית למועצה, עו"ד ורד כהן, ועו״ד אייל מאמו.

ניצחון להתיישבות: מינהל מקרקעי ישראל ידון מחדש בהשכרת המבנים בנחלות למקרקעי ישראל

פורסם באתר בתאריך: 10/02/2015
הישג למשה דדון בבג"צ
בהמשך לעתירה של מועצת מטה יהודה לפיה חִייב בג"צ את מינהל מקרקעי ישראל להקים ועדה שתבחן את נושא השכרת המבנים בנחלות ולדווח תוך 90 יום על טיפול בעניין, הודיעו במינהל על הקמת צוות שידון בנושא ויגיש המלצותיו עד חודש אוגוסט 2015
במינהל מקרקעי ישראל הודיעו לאחרונה על הקמת צוות שיבחן מחדש את נושא השכרת המבנים בנחלות בעקבות עתירתו של משה דדון, ראש המועצה האזורית מטה יהודה לבית המשפט העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק.
בחודש ספטמבר האחרון קיבל בג"צ את עתירת המועצה האזורית מטה יהודה והעומד בראשה, משה דדון, וחִייב את מנהל מקרקעי ישראל לקיים הליך מלא של בחינה והסדרה של השכרת שטחים ומבנים המאושרים לתעסוקה לא חקלאית בנחלות.
בדיון שהתקיים חייב בית המשפט את המינהל להקים ועדה שתבחן פעם נוספת את נושא השכרת המבנים בנחלות. בהתאם להחלטה הוטל על המדינה לדווח בתוך 90 יום על טיפולה בעניין, וזאת לאחר ולמרות הודעתה בתשובה לבג"צ כי מבחינת רשות מקרקעי ישראל, להבנתה - ההשכרה הינה אסורה.
לאור עתירת המועצה והחלטת בג"צ הודיעו לאחרונה במינהל מקרקעי ישראל על הקמת צוות שיבחן את נושא השכרת השטחים והמבנים המאושרים לתעסוקה לא חקלאית בנחלות.
הרכב של שלושה שופטים בירך על התהליך וקבע כי על המינהל להגיש המלצותיו בתוך 5 חודשים, ועל המועצה לדון בכך תוך חודשיים נוספים.
"בכך איננו מביעים כמובן כל דעה באשר לתוכן ההמלצות. איננו נכנסים לשאלת הרכב הצוות, אך חזקה עליו שיכלול את הגורמים הנחוצים, וכן שיאפשר הגשת עמדות בכתב לגורמים רלבנטיים", נכתב בהחלטת בג"צ.
עוד נקבע, כי הודעת עדכון מטעם המינהל תימסר עד סוף אוגוסט 2015 וכי המועצה תוכל להגיב תוך שבועיים לאחר מכן, ובעקבות זאת יוחלט באשר להמשך הטיפול בנושא.
״אנו מברכים על החלטת המינהל להקים צוות שידון מחדש במתן הזדמנות לתושבי המועצות האזוריות להתפרנס בכבוד", מסר דדון בעקבות הודעת המינהל. "אין לי ספק שבמינהל יקבלו את ההחלטה הנכונה עבור ההתיישבות. המדובר בהחלטה כלכלית וחברתית מן המעלה הראשונה שתפתח הזדמנויות לפרנסה עבור תושבים מכל רחבי הארץ".

בעבר התקבלה החלטה של רשות מקרקעי ישראל אשר ביקשה להסדיר את השימוש הלא חקלאי בחלקת המגורים שבנחלות והסכימה שכל חקלאי יוכל לקיים פעילות בלתי חקלאית בשטח של עד 500 מ"ר.
אלא שההחלטה לא אפשרה לבעלי הנחלות להשכיר את השטחים לצד שלישי אלא לקיים אותה בעצמם. במועצת מטה יהודה אשר בה מרבית התיירות החקלאית הכוללת בתי בד, יקבים, מבשלות בירה ועוד, מתבססת על השכרת המבנים הללו, זיהו את הבעייתיות והגישו את העתירה לבג"צ.
את מטה יהודה מייצגים בעתירה היועצת המשפטית למועצה, עו"ד ורד כהן, ועו״ד אייל מאמו.